Kolej Sowiogórska
W 2002 roku minęła setna rocznica oddania
do użytku ostatniego odcinka unikatowej linii kolejowej łączącej niegdyś
Dzierżoniów, Pieszyce, Bielawę ze Srebrną Górą - dalej Woliborzem i
Ścinawką Średnią po drugiej stronie Gór Sowich.
Zbudowana w latach 1899-1902 Kolej Sowiogórska spełniała ważne funkcje
gospodarcze. Była także wielką turystyczną atrakcją. I choć pamiętają
ją już tylko starsi mieszkańcy tych terenów to w tym roku na rynku dolnośląskich
wydawnictw krajoznawczych pojawiła się niezwykła książka pierwszy raz
kompleksowo "przypominająca" popularną przed 1945 rokiem "Sowę".
Całość zaczyna się niezwykle interesującym rysem historycznym ukazującym
proces pierwszych przymiarek i projektów łączenia "żelazną drogą"
terenów leżących po obu stronach masywu sowiogórskiego. Znaleźć tu możemy
między innymi opisy kolejnych planów wykonania w tym celu przekopów
pod górskimi szczytami i przeprowadzenia torów tunelami. Ostatecznie,
jak wynika z lektury, stało się inaczej. W tym miejscu szczegółowo przedstawiona
została historia budowy kolejki, połączona z przytoczeniem przekazów
dotyczących uroczystego oddawania do użytku jej poszczególnych odcinków.
Największe zaciekawienie wzbudza jednak fragment tekstu dotyczący unikatowego
w skali Śląska odcinka z szyną zębatą, który znajdował się pomiędzy
dawną stacją Srebrna Góra Miasto, a przystankiem w Nowej Wsi Kłodzkiej.
Ostatnie fragmenty książki przybliżają nam zaś warunki eksploatacji
kolejki, jej tabor oraz stopniowe "umieranie" po II wojnie
światowej. W efekcie ruch na trasie zawieszono w maju 1977 roku.
Całość bogatej treści tej pracy uzupełniona jest rewelacyjnymi, niepublikowanymi
dotąd w większości 40 archiwalnymi i współczesnymi zdjęciami oraz kilkoma
niezwykłymi grafikami, wykresami oraz szkicami powstałymi po przeglądzie
materiałów dostępnych głównie w Archiwum Państwowym we Wrocławiu.
O wartości książki świadczą jej autorzy. Przy powstawaniu tego tytułu
współpracowały ze sobą dwie osoby, które są największymi znawcami podjętej
tematyki. Michał Jerczyński - dolnoślązak, obecnie mieszkający w Łodzi,
jest specjalistą z dziedziny techniki kolejowej i historii kolejnictwa
na Śląsku. Współautor dwóch monografii: "150 lat kolei na Śląsku"
oraz "Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej" Obecnie pełni
funkcję redaktora działu historycznego i technicznego w czasopiśmie
"Świat kolei".
Tomasz Przerwa - dzierżoniowianin, mieszkający we Wrocławiu. Jest zafascynowany
Srebrną Górą, której poświęcił swe studia. Autor przewodników i innych
publikacji dotyczących tej urokliwej miejscowości (min. "Dzieje
Srebrnej Góry", "Opowieści srebrnogórskie") . Obecnie
pracuje w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego, zajmując
się głównie dziejami turystyki śląskiej.
Michał Jerczyński, Tomasz Przerwa "Kolej Sowiogórska",
Srebrnogórska Oficyna Wydawnicza "NASZA", Srebrna Góra 2002
|